2009. június 4., csütörtök

HÉTES TELEPI MODELLPROGRAM

Támogatókat keres a Bódis-módszer Hétes telepi modell-programjához az ICA egyik alapítója, Bódis Kriszta. A 2007-ben sikerrel megkezdett roma-integrációs program az Ózd melletti Hétes telep lakói számára teremt esélyt a művészetekkel való ismerkedésen keresztül a könnyebb beilleszkedésre. Bódis Kriszta felhívása mellett a Hétes telepi komplex nyári tábor és a modellprogram hosszútávú terveivel is megismerkedhetnek.


A Hétes telepiekkel és önkéntes segítőimmel 2007 óta évről-évre életre hívjuk a hétesi nyári alkotótábort, amely a Hétes telepen (Magyarország egyik legszegényebb ózdi roma telepén) 80 családot, közel 400 embert, főként gyerekeket érint. A Hétesben emberhez méltatlan körülmények között élnek a családok, és ez kilátástalanná teszi a jövőjüket. Az ott élő gyerekek ritkán, vagy soha sem jutnának el táborba, gyakran még az iskolából is kimaradoznak. A mostoha körülmények miatt sokat betegeskednek, lemaradnak az iskolából, ezért (is) külön megbélyegzik őket. A program a telepi családokkal együttműködő, egyenrangú kapcsolaton alapuló külső segítség, ami nélkül gyakorlatilag nincs esélyük saját életük jobbá tételére.

Célunk:
Az alap program közvetlen célja a szociálisan lehetetlen körülmények között tengődő gyermekek, valamint rajtuk keresztül megszólított felnőttek és családok számára lehetővé tenni olyan élmények elérését, amiktől többnyire el vannak szigetelve.
A nyári tábor az alkotás élményén alapuló, komplex programcsomag, mely építi a közösséget, a pozitív énképet és -roma identitást, az érdekképviseletet, az egyéni képességeket, az autonómiát, megalapozza a társadalmi fölemelkedést, serkenti és támogatja a hátrányos helyzetű, kirekesztett roma csoportok öngondoskodását, szemléletet és gyakorlati eszközöket ad a roma és nem roma közösségek együttműködéséhez, az alkotó munkán keresztül megtapasztalhatóvá teszi a világ és a környezet alakíthatóságának élményét, valamint a tanult tehetetlenséggel szemben a helyi képességek, tudások, felszabadításával, megerősítésével és összehangolásával inspirálja azt az autonómiát, mely a telep körülményeinek és a családok életkörülményeinek megváltoztatását eredményezi.
Együtt építünk a hagyományokra, gazdagítjuk a kínálat és elvárások rendszerét.
Alap cél valamilyen alkotás létrehozása. Az eredmények, vagyis az itt elkészült munkák nyilvánosság elé kerülnek. Így azok oda is elérhetnek, ahonnan a csoport egyébként ki van rekesztve. A program közösségépítő, kiutat mutat a társadalmi felemelkedéshez, és az alkotás felszabadító erejével megtapasztalhatóvá teszi a környezet alakíthatóságát, hosszútávon azt, hogy a telep saját energiák mozgósításával élhetőbbé váljon.
Együttműködés, motiváció és részvétel (adomány helyett): A családoknak kétszer három napos élelmiszer csomagot, a gyerekeknek napi kétszeri étkezést és folyamatosan folyadékot biztosítunk. A csomagot a helyi vezetőkkel úgy állítjuk össze, hogy már tudjuk, mi az, amiből egy hétesi anyuka több napra ebédet tud főzni, ezzel a családok biztosítják a tábor konyháját. Legalább kétszer az egész telep és a tábor számára a helyiek az általunk biztosított alapanyagokból nagy, közös ebédet is főznek.

Alap programunk:
Az egy hetes esélyteremtő nyári alkotótábor folytatása, augusztus 20 - 27, szakmai vezetők és önkéntesek segítségével.
Az alábbi különböző munkacsoportok indulnak: kézműves, festő, fotós, játék-, és dokumentumfilmes, óvodai és iskolai felzárkóztató, tánc, sport.
Esténként interaktív közösségi esteket, filmklubot, beszélgetéseket tartunk, ahova roma és nemroma vendégművészeket is hívunk.

Mit szeretnénk?
Idén végre létrejön egy alapítvány, amely kimondottan a módszertan fejlesztését és a Hétes telepiek életét hivatott segíteni. Ennek az alapítványnak a bejegyzése a napokban történik meg, de a hivatalos átfutási idő még eltart néhány hónapig. (Ahogy korábban is az Interkulturális és Irodalmi Centrifuga Alapítványunk keretei között egy tágabb hétesi programra pályázunk ugyan, de az idei alap tábor megvalósítása (az elbírálások ütemezése miatt) veszélybe került.
Nagyon fontos lenne, hogy legalább az alap táborok folytonossága ne szakadjon meg egyik évben sem, mert az az ottaniakat elbizonytalanítja, és megszakít egy ígéretes folyamatot. Az emberek könnyen elvesztik a jobb élet lehetőségének reményét egy olyan helyen, ahol napról napra kell életben maradni.

Ezért ha bárki, bármilyen anyagi vagy tárgyi hozzájárulással segíteni tud nekünk az alap program megvalósításához, azért nagyon hálásak vagyunk!
A legapróbb tárgynak is nagyon örülünk. Szili Sarolta 06202194647 számán lehet időpontot megbeszélni, hogy ideiglenes telephelyünkre mikor tudnak szállítani. Előre is köszönjük a segítséget!

Ha valaki olyan helyzetben van, hogy anyagi hozzájárulással is szeretne támogatni minket, akkor azt az alábbi számlaszámon teheti meg:
(ez az Irodalmi Centrifuga Alapítvány direkt erre a célra elkülönített alszámlaszáma)

név: Interkulturális és Irodalmi Centrifuga Alapítvány
székhely: 1126 Budapest, Kiss János Altábornagy u. 47. I/9.
számlaszám: 10700440-44513106-52000001

HÉTES TELEPI KOMPLEX NYÁRI TÁBOR
ÉS A MODELLPROGRAM HOSSZÚTÁVÚ TERVEI


A projekt céljai

A Hétes (roma) telepi, alkotás élményére alapozott esélyteremtő modellprogram (komplex nyári tábor) folytatása és fejlesztése.
A komplex fejlesztési program építi a közösséget, a pozitív énképet és -roma identitást, az érdekképviseletet, az egyéni képességeket, az autonómiát, megalapozza a társadalmi fölemelkedést, a kiút, a jövőkép, az integráció módjait, serkenti és támogatja a hátrányos helyzetű, kirekesztett roma csoportok öngondoskodását,szemléletet és gyakorlati eszközöket ad a roma és nem roma közösségek együttműködéséhez, és saját élményeken keresztül tudatosítja mindezek jövőbeli hasznát, az alkotó munkán keresztül megtapasztalhatóvá teszi a világ és a környezet alakíthatóságának élményét, valamint a tanult tehetetlenséggel szemben a helyi képességek, tudások, felszabadításával, megerősítésével és összehangolásával inspirálja azt az autonómiát, mely a telep körülményeinek és a családok életkörülményeinek megváltoztatását eredményezi.

Hosszú távú cél, hogy a Bódis-módszer hétesi modelljét és konkrét tapasztalatait folyamatosan dokumentálhassuk és kidolgozhassuk, hogy hazai és nemzetközi viszonyok között is lehessen alkalmazni elsősorban a társadalom alatti rétegek felemelkedéséhez.

Célcsoport(ok):

Elsősorban gyermekek (ez alatt olyan elhanyagolt, beteg vagy szociálisan lehetetlen körülmények között élő gyerekeket is értünk, akik soha nem jutnának el táborba, illetve kimaradozna az iskolából.) A gyermekeken keresztül foglalkozik a család egészével, speciálisan a nőkkel, azon belül kitüntetett helyen a , akik sokszor még maguk is inkább gyerekek. A családon keresztül a módszer kiterjed a közösség (a mini társadalom) körére.
Az alap tábor 250 gyereket és 80 családot érint.


A konkrét probléma és kiváltó okai:

A hétes telepen emberhez méltatlan körülmények között nyomorognak azok a roma származású (romungró) emberek, akik a rendszerváltás első áldozataiként azonnal elvesztették a munkájukat. Távolabbról kirekesztettségüknek történelmi gyökerei vannak. Az évszázadok során bevándorló és letelepedő romákkal kapcsolatban az asszimilációs törekvések meghiúsultak. Az asszimilációs törekvések hátterében lévő etnocentrikus paternalizmus és felsőbbrendűség tudat rendre kudarcot vall autonóm és fejlett kultúrájú, ráadásul íratlan hagyományokon alapuló társadalmakkal, népcsoportokkal szemben. Ma az integráció jelszava mögött sincs meg az a tartalom, és aktivitás, amely a kultúrák közötti kölcsönhatást ne a nemzet- és értékvesztéssel azonosítaná. Ami a hétes-telepi romákat és Ózd városának viszonyát jellemzi, jellemző az ország (roma ügyekhez való) hozzáállásra is. Aki erre a telepre kerül az a végállomáshoz érkezett. A sorsukról a gyerekek is így gondolkodnak. Felnőttek és gyerekek egyaránt folytonosan küzdenek itt. Guberálnak, kokszot vájnak, gombásznak, vagy alkalmi munka után szaladgálnak. A közüzemi díjakat nem tudják fizetni. Vizet egyetlen kútról cipelnek kannákban a telep közepéről. Áramuk az áramszolgáltató jóindulatán múlik, mérőórák nincsenek. Előfordul, hogy tízen is élnek egy szobában. Néhány közös budit használnak, amit nem szippantanak. Szemét szállításuk nem megoldott. A szociális állapot és a kilátástalanság törvényen kívül helyezi őket. A családok illegális eszközökhöz nyúlnak az életben maradás érdekében (falopás, fémlopás). Sok a deviáns szülő (alkoholbeteg, szenvedélybeteg), akik nem gondoskodnak a gyerekeikről. De vannak olyanok is, akik példamutatóan igyekeznek talpon maradni. A mostoha körülmények miatt a gyerekek betegeskednek, lemaradoznak az iskolából, ruházatuk, ellátásuk, tisztaságuk sokszor a szülők igyekezete ellenére sem üti meg azt a szintet, amit a többségi környezet elvár, ezért külön megbélyegzik őket. Ez negatív identitáshoz, az önértékelésük csökkenéséhez, alul motiváltsághoz, tanult tehetetlenséghez vezet. A leszakadó csoportok problémáival, a közös társadalmi felelősséggel szembesülni nem akaró, előítéletes, megbélyegző, szegregáló és diszkrimináló többségi társadalom általánosításai önbeteljesítő jóslattá válnak. Mindezek a telepen élő romák, de általában is az érintett egyén és a közösség fejlődését gátolják, valamint megerősítik a negatív és önpusztító folyamatokat. Programunkkal mindezek megfordításához, az interkulturális közeledéshez, a valódi integráció előkészítéséhez és a társadalmi csoportok közötti mediációhoz keressük a megoldásokat.
A hosszútávú cél a speciális nyári tábort a Bódis-módszer modellprogramjaként egyre bővíteni és végigvinni a hétesi modellprogramot mindaddig, míg az oka fogyottá nem válik, vagyis a telep kilátástalan életkörülményei, a gettóhelyzet megszűnik, a gyerekek és a családok többsége megnyugtató életpályára áll. A modellprogram és a módszer tapasztalatainak dokumentációja, feldolgozása - adaptálható hazai és nemzetközi integrációt és esélyegyenlőséget elősegítő - praktikus szemléletmód, programcsomag és oktatási anyag készítése és terjesztése a társadalom alatti rétegek felemelkedéséhez. A hétes telepiek, de főképp a gyerekek szociális, mentális és lelki állapotának javítása, értelmes időtöltés, távlatok nyitása, reális, pozitív karrierkép kialakítása, a telepiek öngondoskodásának motiválása, az alkotó energiák és közösség építés eredményei alapján az életkörülmények javítása. Továbbá a helyiek távlati terveinek támogatása: egy speciális szolgáltató és közösségi ház, állandó nyári iskola üzemeltetése. Házrehabilitáció, növény és állattenyésztés, játszótérépítés, vagyis az elsősorban autonóm és autonómiára törekvő megoldások szorgalmazása.

A program a rászorulóknak közvetlenül elérhető, mert helyszíne elsősorban maga a telep. A helyi gyerekek és felnőttek szokásaira, érdeklődésére alapozva a kölcsönös együttműködésre épít.
A komplex nyári tábor három tevékenységi egységből áll.

ELŐKÉSZÍTÉS:

Családok aktuális helyzetének felmérése: (a kapcsolattartás ugyan folytonos, ám a tábor előtti családlátogatás célzottan a projekt vezetője és a helyi bázisemberekkel szisztematikussá kell tenni. Célja: az együttműködés és a személy kapcsolatok elmélyítése, fölmérni a telep lakosságának pillanatnyi szociális helyzetét, állapotát, megkezdeni a korcsoportok kialakítását, fölmérni, hogy kik milyen mélységig kívánnak a munkában részt venni, munkaszervezés, aktuális problémák megbeszélése és a folyamatos kapcsolattartás ápolása.)

Önkéntesek képzése: A Team kiválasztása, képzése, kapcsolatok, közös programok, tréning, csapatépítés és munkamegbeszélések a telepen.

Pretábor: Tíz tehetséges fiatal elő táboroztatása Budapesten, ahol az élmények mellett olyan kreatív módszertani ismereteket szereznek (képzés), hogy a Team-ekben már segítői pozíciót láthatnak el.

Terep előkészítő munka, közösségi ház: A közösségi háznak kiszemelt épület újjáépítése közös erővel a táborozás előtti héten. Ez az épület lesz a foglalkozások fedett helyszíne (eddig a puszta földön voltunk). Alapvető tisztálkodáshoz (a telepen nincs vízvezeték, csak egyetlen kút) és pancsoláshoz álló zuhanyok kialakítása. Ez az első olyan beruházás szintű munka, amelyben a telep közös erővel tesz valamit hosszabb távon a körülmények fejlesztéséért. A közös építkezés így is - a tereprendezéssel (focipálya kialakítása) és szemét eltakarítással együtt- szerves része a projektnek.
Hosszútávon a közösségi ház működtetését a helybeliek szeretnék megoldani, volna lehetőség edzőterem, tánchelység, számítógépszoba kialakítására.


ALAP PRPOGRAM:
A telepen rendezett, nyári tábor jellegű, egy hetes, egész napos, csoportokban zajló alkotás központú, közösségi, komplex programsorozat.

Alkotó csoportok munkája: A team-ek roma és nem roma önkéntesek, szakemberek és a szerepre vállalkozó roma telepi felnőttek együttese. Az ő vezetésükkel indulnak a gyerek alkotó csoportok, melyek a személyközpontú pszichológiai szemlélettel, személyiség- valamint közösség fejlesztő pszichológiai csoporttechnikákkal ötvözötten működnek.
A kreatív foglalkozások tematikája illeszkedik a gyerekek igényeihez.
A fölülről jövő kezdeményezések helyett horizontális, kölcsönhatásokon alapulva működnek.
Kézműves: célja a kézügyesség, az ízlés, a környezet esztétika fejlesztése, és a különféle anyagokkal való ismerkedés. Az eszközök és alapanyagok felhasználásnak sokféleségén keresztül a világ elemeinek gazdagságára és a környezettudatosságot egyaránt fejleszti. Praktikus készségeken (varrás, újrafelhasználás, javítás) és a tanuláson át (eszközök, technikák, kreativitás fejlesztés stb…) az idő eltöltésének építő módját, struktúrát, rendet, kitartást, összpontosítást és a tettek, az együttműködés, az alkotó aktivitás látható és értelmes eredményét is megtapasztalják a résztvevők. Elsősorban az élményekre koncentráltunk, vagyis, hogy a gyerekek és érdeklődő felnőttek minél több technikához, formához hozzáférhessenek (festés, rajzolás, gyöngyfűzés, jelmezkészítés, arcfestés, hajtogatás, gyurmázás, agyagozás, hajtogatás, decoupage, gipszöntés, üvegfestés, stb…)
Színjátszó: Választott mese, vagy saját élmény megjelenítése, pszichodramatikus módszertan és drámapedagógiai eszközökkel előadás létrehozása és bevezetés a színjátszás élményébe.
Fotós: a fényképezőgépeknek többnyire passzívan kitett csoportok megtapasztalhatják, mit jelent, ha az objektív nem rájuk irányul, hanem ők irányítják azt a számukra fontos jelenségekre. Természetesen a fotózás alapjaival ismerkednek. Mivel itt sláger a portrékészítés, éppen ezért a szeretteink és önmagunk megörökítésének archaikus élményére épül a csoport lélektana.
Festő: A kézművesek közül azok a kiemelkedő képességű gyerekek, akik kifejezetten ehhez a műfajhoz vonzódnak, kisebb csoportban kapnak személyes fejlesztést festőművészek vezetésével. De a közös festés és a nagy felületek alakítása tágabb csoportban is működik.
Dokumentumfilmes, riporter, újságíró: A tábor eseményeinek dokumentációján keresztül a híradástól a tudósításig megismerkednek a média műfajaival. Saját valóságuk rögzítésével saját forrásokat alkalmazó történelmet írnak, vágnak a közösségük és a "kívülállók" számára.
Angol nyelvű: játékos fejlesztő foglalkozás, és felzárkóztatás, elsősorban kis csoportban, de az érdeklődők számára rugalmasan elérhető. Illetve a nagy, közös játékokban megjelenik.
Óvoda: kifejezetten óvodai előkészítő és szoktatás céllal, óvodásat játszunk. A tábor egy része "mintha óvodává" alakul. Igazi óvónők és vállalkozó kedvű anyuka óvónénik vezetésével hagyományos óvodai tematikában.
Iskola: Játékos osztály, nem frontális iskolai felzárkóztatás vegyes korcsoportokban olvasástól a számolásig.
Tánc: a telepen az egyik készség, ami mindenkié, ezt műfajonként fejlesztjük, illetve hozzá tanulunk. A táncverseny, és előadás napi szintű program igény, ezekbe remekül bevonhatók a szülők, zenéléssel, zsűriben stb.
Sport: Főleg eszközök biztosításával valamint a csapatjátékok serkentésével állítjuk össze a kínálatot. (Foci, tollaslabda)
Játékfilmes: rendező-színész-dramaturg-operatőr csoportja saját történeteik és ötleteik alapján kidolgozott jelenetek során át ismerkedett a rendezés, a színészkedés, a filmkészítés és vágás alapjaival. Hogyan mutathatják meg magukat, hogyan rendezhető az élet valóságos eseményei vagy a képzelet elemei elbeszélhető, mások számára is átélhető történetté. Megismerik a mozgóképet, úgyis, mint az önkifejezés formáját, és mint kommunikációs eszközt. A filmkészítés sajátosságait, a film működését. Az aktív, közlő szerep megtapasztalásán át újraértékelődik a passzív, befogadó szerepük is. A gyerekek tudatosabbá válnak a (hátrányos helyzetű csoportokra jóval fenyegetőbb manipulatív) média fogyasztói oldalán, miközben.
A csoportok olyan feladatokat is kapnak, melyek a csoportközi együttműködést fejlesztik. (A kézművesek díszletet és jelmezt készítenek a színházhoz, vagy a filmhez stb…).


Speciális közösségi élmények:

Együttműködés motiváció és részvétel (adomány helyett):
A tábor élete erre az időre összekapcsolódik a telepével. A családoknak kétszer három napos élelmiszer csomagot, a gyerekeknek napi kétszeri étkezést és folyamatosan folyadékot biztosítunk. A csomagot a helyi vezetőkkel úgy állítjuk össze, hogy már tudjuk, mi az, amiből egy hétesi anyuka több napra ebédet tud főzni, ezzel a családok biztosítják a tábor konyháját. Legalább kétszer az egész telep és a tábor számára a helyiek az általunk hozott alapanyagokból nagy közös ebédet is főznek.

Találkozások helyben:
Esti, interaktív programként sikereket elért roma vendégeket hívunk zenélni, előadni, beszélgetni, közösen játszani, beszélgetni a reális karrierlehetőségekről, a kitörési pontokról, utakról.

Filmklub:
Saját művek megnézése, tavalyi tábori élmények fölelevenítése, játékfilmek és dokumentumfilmek vetítése, beszélgetés.

UTÓÉLET:

Hétesi záróesemény:

Szeparációs szorongás, vagyis a válás közeledtét jelző félelmek személyes és csoportszintű kezelése. Élménybeszámolók és irányított beszélgetés arról, mikor lesz a következő tábor és addig milyen programok várhatók. A helyiek önálló terveinek meghallgatása és motiválása, a lehetséges együttműködések iránya.

Táborzáró ünnepség:

Nyilvános est. A nyári táborozás folyamán létrehozott művek először a romák által rendbe hozott telep közeli istentiszteleti teremben, a záró ünnepségen kerülnek bemutatásra. Ide már a város illetékeseit és lakóit is meghívjuk. Mediációs céllal közös játékot kezdeményezünk. Az ilyen események meggyőző erővel vezetnek az integráció irányába. Biztosítják a ritkuló és pozitív "fizikai" találkozást. Az, hogy a kirekesztett csoport tagjai kezdeményezik a meghívást, és ők mutatják be, mit tudnak, jó kiinduló alapja a kölcsönösségnek és belépője lehet más területeken történő együttműködésnek, kommunikációnak.

Találkozások a nagyvilágban:
Közös hétesi ünnepek támogatása (Mikulás, Karácsony, Gyereknap)
A program élményeinek és tapasztalatainak megosztása, melyen a telepiek és alkotásaik a főszereplők (konferenciák, egyéb események, honlap)
Együttműködés nemzetközi, hasonló programokkal (Intersections, Wapiti, stb…)

Mellékletek:

A 2007-es táborról szóló beszámolók (az egyes linkekre kattintva):

augusztus 15-19.

augusztus 20.
augusztus 21.
augusztus 22.
augusztus 23.
augusztus 24.
augusztus 25.

A Bódis-módszer hétesi modellprogramjának ismertetése

Bódis Kriszta önéletrajza

Nincsenek megjegyzések: