2009. február 6., péntek

Filmtudatfolyamok a 40. Magyar Filmszemlén

A filmszemle filmjeinek durván 80%-ában szerepelt a meztelenség és a szex. Biztosra mennek a rendezők és forgatókönyvírók, a szex mindent elad. A jelenetekben a nő általában a patriarchális kódolás szabályai szerint viselkedik, hogyan is tehetne máshogy. Bár nem láttam minden filmet... ez csak egy rövid összeállítás azokból, amikről beszélni szeretnék. - szubjektív szemle Czapáry Veronikától.


Czapáry Veronika: Filmtudatfolyamok a 40. Magyar Filmszemlén, melyet Huszárik Zoltán (1951-81) emlékének ajánlottak


A filmszemle filmjeinek durván 80%-ában szerepelt a meztelenség és a szex. Biztosra mennek a rendezők és forgatókönyvírók, a szex mindent elad. A jelenetekben a nő általában a patriarchális kódolás szabályai szerint viselkedik, hogyan is tehetne máshogy. Bár nem láttam minden filmet... ez csak egy rövid összeállítás azokból, amikről beszélni szeretnék.
A nő érzékeléséhez a miniszoknya a minimum, azonkívül legyen szexi, esztétikus, mozogjon ÚGY a kamera előtt, hogy érezzük, ő ízig vérig nő. Az érzelmei megmutatásán kívül nagyon fontos a teste. Dagadt nők? Nem láttam a filmekben. Mindenki a hagyományos esztétika és női ideálkép szerint volt öltözve és kisminkelve.

Clara - Helma Sanders-Brahms



A Clara című német-magyar koprodukció egy múlt századi kivételes asszony életét jeleníti meg. Clara Wieck, a zeneszerző Robert Schumann felesége volt, majd Schumann halála után Johannes Brahms szerelme. A XIX. század első zongoraművészeként emlegetik, játékának híre messze terjedt; néha komponált is, de a férje sem ezt, sem a koncetrjeit nem támogatta. A húsz éves Brahmsot Schumann fedezi fel és egy darabig náluk lakik, kialakul egy forró szerelmi hármas, amiben a kor szabályai szerint a nő megtiltja magának, hogy félrelépjen.
Megindítóan szép történet, hagyományos narratíva, érzelmi ívek, gondosan felépített jelenetek, lángolás, betegség, hűség, őrület és a zene iránti eszeveszett rajongás. A rendező érzelmileg mélyen érintve van a történetben, Brahms egyik leszármazottja. Történelmi dokumentáció. Minden egyes jelenet azt sugallja, hogy ez nem fikció, ez a valóság volt.



Clara ábrázolása nincsen a hagyományos nőkép korlátai közé szorítva, egy harcos, múlt századai feminista, aki azt mondja, én leszek az első női karmester, korának kiemelkedő tehetségű zongoraművésze - és mellesleg szült hét gyereket.

A film honlapja

Adás - Vranik Roland



Pohárnok Gergő operatőri munkája ismét a csúcson, képileg és színekben egy profi, letisztult világot láttunk. A történet röviden: ahol nincs tévé, ott megőrülnek az emberek. A férj veszekszik a feleségével, aki nézi az üres képernyőt, mert várja, hogy történjen valami, jöjjön az adás, de nem történik, ahogy a filmben sem. Apokaliptikus világ, nincsen áram, táplálék a tengerből. A feleséget a férfi nekilöki a falnak, az rosszul esik és meghal.
A filmszemlén állandó téma a nőket ért erőszak, rendszerint őket pofozzák meg és halnak meg véletlenül, ritkán történik meg, hogy visszapofoznak vagy ők ölnek. Az áldozat és vadász hagyományos szerepében alapkonfliktus az erőszak, ez szerintem bátorítás arra, hogy a nőket meg lehet ütni. A nőkkel való szeretkezések nagy része is úgy történik, hogy a férfi van felül a domináns hím pozíciójában. (Egy kivételt láttam Pater Sparrow: 1). Általában rövid csókolózás után már döntik is a nőt, azt sugallva ezzel, hogy a domináns fél mégiscsak a férfi.
Ebben a filmben három testvér igyekszik segíteni egymáson, egyik sérültebb mint a másik, végül a totális semmibe fullad az utópiaszerű társadalom, az film után következő interjúban az alkotók ki is fejezik, pontosan ez a semmi volt a szándékuk.

Apaföld - Nagy Viktor Oszkár



Itt két férfi küzd, mint a címből is látszik, földért, ami a fiú nevén van és nem túlságosan akarja, a végén mégis bevonódik. Az apa kiszabadul a börtönből, és új életet akar kezdni, ám a fiú nem nagyon tud mit kezdeni egy új apával, akit sittesnek hív. Éles, drámai helyzet, lassú kameramozgások, abszolút ödipális harc, egy nő is bonyolítja a küzdelmet, aki a meghalt anya húga. Apa és fia jól játszik, a nőt itt is sematikusan ábrázolják, öltözik, vetkőzik, így kívánja meg a fiú, végül az apa dönti le, kevés csókolózás után rögtön az asztalon találja magát, úgy tűnik a férfiszenvedélyt mindegyik filmben a viharosság és az erőszakosság fejezi ki. A gálán Mészáros Márta meg is jegyezte, hogy kevés olyan filmmel találkozott, ahol intim helyzetek vannak, és nem a szex vagy a halál lenne a téma. A szex inkább durva, mint intim, ami tükör is egyben, ilyen világban élünk? A nő amikor bele akar szólni apa és fia közötti vitába, megkapja a 'kuss, asszony a neved' szabályzatot.



A filmet a rendező vágta, mi talán azért éreztük annyira a kihagyott jelenetek súlyát, mert számára már túlságosan is egyértelmű volt. A film megkapta a Gene Moskowitz díjat, melyet a külföldi kritikusok és újságírók osztanak ki, és ami biztosítja a külföldön való szerepeltetését. Egy ödipális téma magyar földön, mely a múltat kutatja, talán nagy sikert arat kint is.

Kenguru (1975) - Zsombolyai János

Kis múltidéző vetítésekre is beültem, ebből a legemlékezetesebb a Kenguru. Ősrégi film, és állíthatom egészen máshogyan ábrázolták akkor a nőket. Itt is megfigyelhető a mély dekoltázs, és a minél nagyobb mell kihangsúlyozása, rövid szoknya és szexi láb, de mégis az egész valahogyan lágyabb, aranyosabb és kedvesebb. Édesdedebb, úgymond - ez a jó a retroban.

A történet: egy fiatal lágy terhes lesz egy nőcsábásztól, ezt nem meri neki bevallani. A férfi ráadásul kamionsöfőr és állandóan utazik. A lány nem tudja, megbízhat-e benne.
Hogyan tartsál meg egy pasit, ha terhes vagy. Először is tedd próbára, hogy szeret-e, aztán amikor a legjobban érzi magát veled, közöld vele, hogy hagyjátok abba az egészet, végül nyögd ki, hogy mellesleg terhes vagy, aztán rohanj el és mondd, hogy vége mindennek. Utánad fog futni. Jól bevált taktikák.
A nőt itt is pofon vágják egyszer, persze van utána a bocsánatkérés. Meg lehet-e ilyesmit bocsátani?
Képileg? Minden retro, nagyon szórakoztató. Érdemes megnézni.

Intim fejlövés - Szajki Péter

Bele az életünk kellős közepébe. Mindennapi történetek, a férfi és nő viszonyon kersztül megmutatva. Négy jelenet, a négy különböző férfi-nő kapcsolatot egy dolog köti össze: a férfiak ugyanabba a szexklubba mennek búfeledni. Sok félpucér nőt látunk táncolni a rudakon, míg mindegyik férfinak az életében kiderül egy titok.
Az egyik az interneten csetel ahelyett, hogy a házasságát akarná rendbehozni, a másik nem bírja elviselni hogy egy transzneműt akart feleségül venni, a harmadik lelkizik és azon aggódik, miután majdnem megerőszakolta a vele egy emeleten lakó lányt, hogy kicsi a szerszáma, a negyedik pedig rányit a feleségére és a barátjára, amint éppen.



Feszes jelenetek, jó forgatókönyv, pontos vágások, semmi fölösleg. Mintha velünk történne. A rendező szerint a cikis témákat szerette volna megmutatni, és a film.hu-nak adott interjúban azt állítja, a film csak a szexről szól. Talán többről. Sérelmekről, vágyakról, szeretetről, motivációkról, dühről. Olyan mindennapi helyzetekről, amikbe bármikor belefuthatunk. Megkapta a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat.

A repülés története - Kenyeres Bálint

A legeredetibb film szerintem a szemlén. Alapötlete az Ikarusz repülése című kép.
Az anya kétségbeesetten keresi lányát a normandiai tengerparton. Gyönyörű képeken látjuk az elképzelhetetlenül hatalmas sziklákat, őrületes fehér kövek és tengerpart. Az anya arisztokrata, de a sok pénz hirtelen semmit sem ér, mert nincs meg a gyermeke. Megtudjuk, mindig ez történik, ahányszor csak elutaznak, a kislány szeret eltűnni.



Az elcsatangolt kislány lát valamit: egy repülőt, mely elindul a hófehér sziklákon a tenger felé, repül, repül egy darabig egy motorrepülővel, aztán minden átmenet nélkül a tengerbe zuhan. A kislány végignézi, csak ő látta. Őt végül megtalálják, az arisztokrata anya kitörő örömmel fogadja, az összes szereplő végigcsókolja. Emlékezetében tovább él a jelenet, felejthetetlen, de nem szól róla. Csoportképet akarnak. A kislány a végtelen tengert nézi, szólnak neki, nézzen vissza a kamerába, de ő csak a tengert nézi elkábulva. A látványvilágot csodálatosan vitte színre az operatőr, iszonyatosan pontos és jó nagytotálok a tengerről, ahova valószínűtlen körözés után esett bele egy repülő, amit csak a kislány és mi láttunk. Ilyen a repülés története.

6 megjegyzés:

fourjack írta...

"A filmszemle filmjeinek durván 80%-ában szerepelt a meztelenség és a szex. Biztosra mennek a rendezők és forgatókönyvírók, a szex mindent elad. "

hogy 80%-ban szex lett volna nem hiszem, nem igy érzékeltem, ugyanakkor önmagában semmi rosszat nem látok sem a meztelenségben sem a szex-ben sem ezek megmutatásában...

szex, szexuális vonzalmak az egyik legfontosabb mozgatórugónk, alaptémáink, így tehát elég egyoldalú az a megfogalmazás, hogy ez ad el, és kizárólag ezért látunk meztelenséget és szexet, hanem nagyon nagy részt ilyesmikről szól az életünk, tényleg ez érdekel minket.

Igen, van amikor a szex és meztelenség csupán csomagolópapír,

de nem hiszem, hogy ez vonatkozik a filmszemlére, ahol ezek fontos alaptémaként szerepelnek és nem pusztán mint csomagolópapír...

http://szexmanifesto.blog.hu/

TükörNŐ - önTükör írta...

én unom már hogy mindent a szexel akarnak eladni és nemcsak mészáros márta jegyezte ezt meg a díjkiosztó gálán, hanem egy haverommal is pont erről beszélgettünk a második nap, hogy nincs olyan film, amiben ne szerepelne a szex.
engem ez egyáltalán nem érdekel ennyire és nem gondolom, hogy "nagy részt ilyesmikről szól az életünk, tényleg ez érdekel minket."

az én életem nem erről szól.
csak kis szelete a szex.
engem sokkal jobban érdekel, hogy miért élek, bölcsésznyelven: a metafizikai problémák, mint a szex.
van egy határa hogy meddig érdekes, ha de hogy mindegyik erről szólna.
társadalmi problémák, a szegénység, a nyomorultság SZEX NÉLKÜL, és nem a szex hiánya MIATT, ez nem divatos téma a mostani filmszemlén.
A tavalyi sokkal jobb volt.
Valahogy nekem mélyebb.

De nem erőltetem rá a véleményemet senkire, én így gondolom. Pont.

fourjack írta...

pont, pont vesszőcske, a filmszemlén láttam egy csomó filmet, amiben nyoma nem volt a szexnek, ettől függetlenül a szex egy kiemelkedően fontos része az életünknek, ha neked nem is, de a letöbbünknek igen...

a test, a meztelen test meg a lehető legtermészetesebb dolog, mindennapi életünk része,

úgy látom el van túlózva, fel van fújva ez a szex- ellenességed...

a pornográfiát én sem szeretem és a pornólapokat, pornófilmeket se, a pina- és mellkatalógusokat kifejezetten rühelem, és azt se, ha nóket felzabálandó ételnek ábrázolnak, satöbbi...

de én megnéztem jónéhány filmet a szemlén, főleg rövid és kisérleti filmeket és egyáltalán mem igaz rájuk amit irsz... a meztelenség és szex művészi ábrázolása fontos, és megkerülhetetlen.

kijelentem, hogy a filmszemlén nem volt aránytalanul sok meztelenség vagy szex sem...

nem tudom Te melyik szemlén voltál, de az a filmszemle, amelyen én voltam (a negyvenedik) teljesen rendben volt...

amit itt irsz az már a prüdséget súrolja...

TükörNŐ - önTükör írta...

Én a rövid és kísérleti filmekből keveset néztem meg. A nagyjáték filmekből sokat. Ez nem szexellenesség, csak egy észrevétel. És amúgy Mészáros Mártánk is feltűnt:
"Azért megpróbáltam: ami nem tetszett, hogy filmek mind a halálról és a szexről szóltak. Én tudom, hogy mindkettő fontos dolog, de kevésszer volt benne a szeretet, az ember. Hogy keressünk egy arcot, aki tud szeretni, harcolni egy érdekesnek gondolt ügyért. Hiányoltam, ahogy a zsűri további tagjai is. Úgy látszik a fiatalokat nagyon foglalkoztatja a szex"
http://index.hu/kultur/cinematrix/hirblog/2009/02/03/tenyleg_a_valami_amerika_2/

Nekem akkor is ez a véleményem, hogy kevés egzisztenciális problémákkal foglalkozó vagy ufo-s vagy a létezés nagy kérdéseit kutató film volt. Te is tudod, hogy nem vagyok prűd, elég sok írást olvastál már tőlem, olvasod a blogomat is.
Szerintem fölösleges ezen vitatkoznunk amúgy. MM. véleménye a szívembe talált, én nem egy öregasszony vagyok, de totálisan úgy gondolom, ahogy ő mondta :)

fourjack írta...

Lássuk csak: nem mindegyik filmnek fog eszébe jutni a cime:

de ha módotok van nézzétek meg Aléna utaza c rövidfilmet (remélem jól írom)...

Mészáros Ujj károly

Ha jól emlékszem Szarajevóban játszódik, mindenesetre a házak falain friss golyónyomok...

Aléna külföldre szeretne utazni 4 hónapra tanulni, a főnöke felmond neki, az apja elveszi az útlevelét, hogy ne tudjon elutazni Münhenbe, mint megtudjuk a hugát a házuk előtti játszótéren lőtték le mikor az apa lehajolt egy cigiért, és a kislány elszaladt, mikor elengedte a kezét... és az apa felelősnek érzi magát...

aztán a film végére kiderül, miről is szól ez az utazás (nem árulom el, de mindnyájunkat érintő dolog...)

nagyon érzékeny szép film... keressétek, csak persze mivel rövidfilm hát nem tudom hol lesz látható...

Aztán volt egy film Pápai Pici A vallomás, amiben Lukáts Andor játszotta az apát és Tóth Orsolya a lányt... dokumentarista film, egy apa lány találkozóról, amikoris az apa elmondja lányának hogy...

nade maradjon ez is meglepetés...

először komolyan azt hittem, hogy egy igazi apa-lánya találkozóról van szó, amelyen az apa bejelenti hogy (szóval azt hittem Lukáts Andor a lányával találkozik, hogy bejelentsen neki egy tragikus hírt, és ezt felvették ilyen dokumentarista módon...)

Aztán láttam még egy gyönyörű fekete-fehér filmet, amelyben egy autó uszik a hőségben az erdélyi dombok között és a végén elüt egy kislányt, aki kifut az útra... nagyon szép... valahogy a régi Balázs Béla stúdiós filmek jutottak eszembe..

Can Togaj és Ferenczi Gabi filmje a:
Egy barátkozás lehetőségei...

volt ugyan benne szex, de csak pár kocka...a film pedig 50 perces... gyönyörű...

Láttam egy poénos filmet a Koccanást, Török feritől, érdekes volt, vicces, újító, csak kicsit hosszú, remélem meghúzzák...

még láttam másokat is, csak ezek maradtak meg bennem legjobban,

hát ezekben aztán nem dominált a szex, viszont nagyon érzékenyen voltak felvéve és rendezve...

megállapítom, hogy Mészáros Márta és én, nem ugyanazt a filmszemlét láttuk...

biztos voltak olyan filmek is, mint amiről ő szólt, de nem ez volt a domináns...

fourjack írta...

Azt akartam mondani, hogy pont az új érzékenység tűnt fel a fiatal rendezők részéről, olyasmi filmeket kezdenek csinálni, csak persze jobb technikával, mint ami a hetvenes években volt terítéken... pl. a Balázs Béla filmstúdióban

tehát nekem pont az ellenkező benyomásom volt a szemléről, mint a MM-nek...

örültem hogy újra megjelent az érzékenység és mélység a sok kommersz mellett, amit a mozikban látni..